Skip to main content

4 manieren om een brainstorm te starten:

Als creatievelingen ‘pur sang’ weten wij bij We, Creatives als geen ander dat de beste creatieve ideeën ontstaan uit volume en combinatie. Ons beste recept is een brainstormsessie in kleine groep, waarin eerst door iedereen individueel zo veel mogelijk ideeën worden gegenereerd, die daarna samengelegd en gecombineerd worden.

Om binnen dat format goed resultaat te boeken, moet natuurlijk iedereen in het team z’n creatieve ‘juices’ vloeiende krijgen. Niet altijd even gemakkelijk gezegd als gedaan, zo blijkt… ook bij ons!

Daarvoor hebben wij enkele trucjes, waarmee we zelf telkens graag een creatieve sessie beginnen. Speciaal voor jou hebben we ze een naam gegeven en opgeschreven:

100 manieren om:

‘100 manieren om’ is de ideale opener voor jouw brainstormsessie. Het idee erachter is om je creatieve brein eerst met een gefantaseerde uitdaging aan te wakkeren, en je daarna pas over de reële uitdaging van de meeting te buigen. Zelf gebruiken we ‘m regelmatig tijdens de eerste 5 minuten van een creatieve meeting.

Concreet geef je iedereen een blad papier en een pen, en verzin je een scenario dat begint met “100 manieren om…” (bijvoorbeeld: “100 manieren om geld te verdienen met één koe”, of “100 manieren om te drinken uit een glas”, …). Iedereen krijgt dan 5 minuten om zo veel mogelijk ideeën op te schrijven, waarna alle ideeën worden gebundeld in 1 lange lijst.

Grid:

Een mogelijke variatie op ‘100 manieren om’  is één van Bas z’n favorieten:

  • Maak een grid van 10 of 12 vakjes.
  • Teken linksboven een appel, of een ander generiek voorwerp dat niets te maken heeft met de brainstorm zelf.
  • Teken daarna allemaal in 10 minuten minstens 9 andere manieren hoe je een appel kan weergeven. Anything goes: Een appel in plakjes, potje appelmoes, sinaasappel (hey apple!), een macbook met apple logo, etc…
  • Nadien is het tijd voor een bespreking. Kijk welke overeenkomsten jullie tekeningen hebben, en bespreek vanwaar die komen. Vaak zijn ideeën gelijkaardig of herkenbaar, en valt de reden daarvoor te achterhalen (gedeelde ervaringen, inspiratie bij bekende merken, …)

Met deze oefening krijg je niet alleen je eigen creativiteit aan de praat, maar ontdek je ook meteen hoeveel variatie in je groep zit, en welke denkpistes je van nature gemeenschappelijk hebt. In een brainstorm is het immers vooral belangrijk om verschillende eerst verschillende denkpistes te genereren, en die pas nadien samen te brengen. Als jouw brainstormgroep veel dezelfde ideeën bedenkt kan je overwegen meer diversiteit aan de tafel uit te nodigen.

Altijd&Nooit

Heb je een sit-down of brainstorm in team over een specifiek proces? Dan is “altijd” en “nooit” een leuk format om concrete ideeën te triggeren. Bijvoorbeeld: je hebt een meeting over het onboarding proces van nieuwe medewerkers en loopt vast bij het bedenken van functies, workflows en concepten.

Door eerst een paar minuten stil te staan bij hoe het onboarding-proces “altijd zou moeten zijn” en daarna hoe het “nooit zou mogen zijn”, kan een duidelijke visuele woord- en conceptkaart worden gemaakt die functies, workflows en concepten gemakkelijker aanwakkert.

van A tot Z:

Onze laatste creatieve opwarmer is iets korter, en noemen we ‘van A tot Z’. Hierbij beginnen we door allemaal elke letter van het alphabet onder elkaar op een blad papier op te schrijven. Eens iedereen klaar is kiest de moderator van de meeting een categorie (bv ‘fruit’ of ‘landen’), en schrijft iedereen zo snel mogelijk (in chronologische volgorde!) één item uit de categorie op per letter van het alphabet.

Na 3 minuten roept de moderator stop, en tonen we wie tot welke letter is geraakt.

Heb je inmiddels zin in een brainstorm met iemand van ons team? Snappen we. Mail ons eens op info@wecreatives.be