Skip to main content

Marketing en communicatie is van essentieel belang voor elk bedrijf. Voor KMO’s al helemaal. Kleine en lokale bedrijven hebben het vaak moeilijk om op te boksen tegen grotere internationale spelers. Als creatief marketingbureau merken we bij We, Creatives steeds vaker dat KMO-zaakvoerders enorm sceptisch worden over potentiële resultaten van “marketing”. Dat is vaak een terecht gevolg van eerdere ervaringen, maar is tegelijk ook zonde. Het kan namelijk anders, beter, oprechter. Daar is wel een heel belangrijke shift voor nodig: het verleggen van je focus naar een lange termijn aanpak.

De uitdagingen voor KMO’s:

Laat ons eerst even stilstaan bij de uitdagingen die wij het vaakst zien terugkomen bij Vlaamse KMO’s die willen inzetten op “betere marketing”:

  1. Een KMO heeft kleinere budgetten dan grote internationals:
    De marketingbudgetten van grote bedrijven staan vaak in verhouding met hun omzet. Dat wil zeggen dat ze méér geld hebben dan ze nuttig kunnen besteden. Hierdoor kunnen grote bedrijven inzetten op advertentiecampagnes, social media stunts, peperdure reclamebureaus, etc. Deze uitgaven leveren meestal geen (direct) positief rendement op, maar zorgen wel voor “awareness” bij een breed publiek. Als KMO kan je hier, met een beperkt budget, helaas niet aan meedoen. Veel zaakvoerders laten zich verleiden door marketingbureaus die campagnes maken in een poging nog harder te roepen dan jouw competitie, maar met dat soort campagnes bereik je uiteraard nooit meer dan een korte-termijn boost in traffic of verkoop.
  2. KMO’s hebben het moeilijk om marketing-talent aan te trekken en bij te houden:
    Jong creatief talent kijkt op een heel andere manier naar werk dan voorgaande generaties. Afstuderende jongeren stellen hoge eisen, zelfs bij hun eerste job. Vaak hebben KMO’s het moeilijk om deze shift in mentaliteit te ondersteunen. Het resultaat is dat openstaande vacatures voor marketingprofielen bij KMO’s vaak niet ingevuld raken. Zonder input van frisse mensen is het gemakkelijk om als bedrijf achterstand op te bouwen in een giga-snel evoluerende discipline zoals marketing.
  3. KMO zaakvoerders worden sceptisch:
    In een KMO is de zaakvoerder vaak betrokken bij alle aspecten van het bedrijf. Waar marketingteams bij multinationals een duidelijk budget en doel toegewezen krijgen  is dit bij KMO’s dus vaak anders. Veel zaakvoerders beslissen (mee) over uitgaven, campagnes en strategieën, maar hebben niet de tijd of achtergrond om hier onderbouwde beslissingen in te nemen. Vaak zijn KMO’s dus gemakkelijke doelwitten voor marketingbureaus die “sexy” beloftes maken, maar deze niet kunnen waarmaken. Steeds meer zaakvoerders zien hierdoor significante budgetten in rook opgaan, en geloven daardoor minder en minder in het potentieel van “échte” marketing.

“Het heeft toch geen zin om zo luid mogelijk te roepen in een lege kamer. Je kan beter je stem sparen, even nadenken over je boodschap, en één voor één mensen overtuigen van jouw merkverhaal.”

Lange termijn marketing:

De oplossing voor deze uitdagingen is wat ons betreft heel simpel: een shift van korte-termijn focus naar een lange-termijn aanpak. Oftewel: bouwen aan een merk met diepgang, in plaats van “brede bekendheid”. Het heeft toch geen zin om zo luid mogelijk te roepen in een lege kamer. Je kan beter je stem sparen, even nadenken over je boodschap, en één voor één mensen overtuigen van jouw merkverhaal. Dit werkt namelijk even sterk naar potentiële klanten als naar potentiële medewerkers.

Makkelijk gezegd, natuurlijk, maar hoe doe je dat dan? 

Onze marketingtips voor KMO’s:

  1. Formuleer een helder merkverhaal:
    De essentie blijft de essentie. Wie is jouw doelgroep? Welke problemen ervaren zij? Met welke boodschap wil je hen aanspreken? 
    Het is belangrijk om jezelf continu te herinneren aan de basisprincipes waar jouw merkpositionering op gebouwd is, zodat deze altijd centraal blijft staan in de beslissingen die je maakt voor jouw bedrijf. Zelf gebruiken we hiervoor graag een variatie op het Brand Key Model ontwikkeld door Unilever. Voor een workshop rond de identiteit en positionering van jouw bedrijf mag je ons altijd contacteren.
  2. Integreer je marketing in jouw product of dienst:
    Echte marketing draait niet om volgers, bereik of social media engagement. De allerbeste marketing is ingebouwd in jouw product(aanbod). Is jouw merkpositionering duidelijk herkenbaar in jouw aanbod diensten en producten? Een klassiek slecht voorbeeld is het sushi-restaurant dat ook curry’s, wok, pizza en grillgerechten aanbiedt. Als je geloofwaardig wil overkomen met een heldere boodschap dan begint dit met een geloofwaardig en helder product. 
  3. Zet in op klanttevredenheid:
    Bovenstaande argument geldt trouwens niet enkel voor jouw aanbod, maar ook voor je producten zelf. Lever je effectief producten die passen binnen jouw merkpositionering? Elk product of dienst onder jouw merk moet minstens voldoen aan de verwachting die je creëert. Liefst ga je natuurlijk een stap verder, en lever je boven de verwachting van jouw klant. Klanttevredenheid is namelijk het allersterkste wapen voor een marketeer, want dat leidt vanzelf tot Word of Mouth!
  4. Zorg voor een consistente visuele merkbeleving:
    We zien nog te vaak dat kleinere ondernemingen geen uniforme visuele opmaak gebruiken in hun communicatie. Vaak is dit het gevolg van verschillende mensen (zaakvoerder, teamleden en freelancers) die bij elke opdracht hun eigen interpretatie geven aan het merk. Nochtans is de kracht van een duidelijk herkenbare visuele stijl niet te onderschatten. Dit is makkelijk opgelost door te investeren in de opmaak van een Brand Guide (of minstens een stylesheet) én iemand verantwoordelijk te stellen voor het naleven van deze vastgelegde visuele identiteit.
  5. Zet in op creativiteit:
    We hebben het al gezegd: om ter hardst roepen naar de mensen is niet hoe je echte aandacht opwekt. Wat wél kan werken is jouw punt maken op een creatieve manier. Benoem wat iedereen denkt, maar niemand durft uitspreken. Maak eens een grapje. Deel eens een écht interessant inzicht. Of: vertel eens een boeiend en herkenbaar verhaal. Door jouw merkverhaal consequent op sympathieke manieren te verpakken kom je misschien veel verder dan je zou denken. 

Conclusie:

Om als KMO maximaal resultaat te boeken met jouw beschikbare middelen moet je inzetten op de lange termijn. Met een focus op een oprechte boodschap aan de juiste doelgroep kan je één voor één echte relaties bouwen met mensen. Als je die aanpak aanhoudt ontstaat op termijn een sneeuwbaleffect.