Iedereen kent ze wel: GIFs en stickers, die je kan gebruiken als reactie onder een facebookpost wanneer woorden even tekort schieten. Of die dé perfecte kers op de taart van je nieuwe insta-story zijn.

Maar heb je er ook al eens aan gedacht je eigen, branded, GIFs mee in het eindeloze arsenaal aan bewegende memes toe te voegen? GIFs en Stickers zijn een ongelooflijk onderschatte manier om bereik te halen met jouw merk, en om bestaande Word of Mouth te versterken.

De eerste vraag die we meestal krijgen is hoe dat uberhaupt kan. Op zich is het simpel: een .gif bestand is reeks foto’s die in een webomgeving vanzelf achter elkaar afgespeeld worden. Zo krijg je een geluidloos mini-filmpje dat eeuwig ‘loopt’.

Op social media worden GIFs rijkelijk gebruikt omwille van hun ‘memeable’ karakter, en het menselijk gemak om gevoelens uit te drukken met beelden in plaats van met woorden. Platformen als Facebook, Instagram en Whatsapp zijn hier uiteraard niet blind voor, dus zorgden voor een integratie van giphy in de social media apps zelf.

Giphy is een database van GIFs en een platform waarop creatievelingen, artiesten en elke ‘Average Joe’ .gif bestanden kunnen maken of uploaden. Door haar integratie met bijvoorbeeld instagram kunnen jij en ik gebruik maken van de volledige giphy database aan files om toe te voegen als sticker op een story.

Branded GIFs

Je hoort mij al komen: door een account te maken op giphy, en dan zelf leuke, grappige of inspirerende gif files te uploaden, kunnen dus ook jouw (branded) creaties verschijnen in de sticker-opties van instagram.

Branded GIFs op giphy hebben twee grote voordelen:

  1. Je GIFs surfen mee op het bereik van andere posts, comments en stories op de grootste social media platformen, zonder dat je zelf actief moet blijven pushen.
  2. Indien je al een zekere merkbekendheid hebt opgebouwd en een hechte community rond je merk geniet, geef je diezelfde community een leuke tool om over je merk te blijven praten: een organische instagramstory van een vriendengroep tijdens een barbecue kan zomaar een advertentie worden voor een biermerk, als er een leuke bewegende sticker aan toegevoegd wordt.

Het resultaat?

Voor enkele totaalprojecten van klanten gebruikten we GIFs en stickers als onderdeel van een bredere marketingstrategie. De resultaten die we daaruit haalden overstegen gemakkelijk de verwachtingen:

Resultaten na 1 jaar voor Rockhopper Socks

En jij?

Ben je helemaal overtuigd en wil je ook inzetten op branding via stickers en GIFs? We helpen je graag bij zowel brainstorming, creatie, als de goedkeuring van je GIFs op het giphy platform. Geef je liever alles uit handen? Wij bieden totaalpakketten branded GIFs aan, vanaf €300 voor 10 GIFs (vindbaar op social media) of meer.