Wat Zijn Branded GIFs en Hoe Werken Ze?
Je hebt ze ongetwijfeld al gezien: GIFs en stickers die als reactie onder een Facebookpost worden gebruikt of die de perfecte finishing touch geven aan je Instagram-story. Maar heb je ooit overwogen om je eigen, op maat gemaakte GIFs toe te voegen aan het oneindige arsenaal van bewegende beelden?
De Kracht van Branded GIFs in Marketing
Branded GIFs en stickers zijn een ongelooflijk onderschatte methode om je merkbereik te vergroten en bestaande mond-tot-mondreclame te versterken. Deze digitale creaties, vaak gebruikt om gevoelens uit te drukken, hebben een uniek ‘meme-achtig’ karakter dat ze bijzonder aantrekkelijk maakt op sociale media.
Hoe Maak Je een Branded GIF?
Een GIF is in feite een reeks foto’s die in een webomgeving automatisch achter elkaar worden afgespeeld. Daardoor ontstaat een geluidloze, eindeloze video, die blijft “loopen”. Sociale mediaplatformen zoals Facebook, Instagram en WhatsApp hebben de populariteit van GIFs erkend en bieden integratie met platforms zoals Giphy.
Giphy: Een Platform voor Creatie en Verspreiding
Giphy is een uitgebreide database van GIFs. Op Giphy kunnen creatievelingen, artiesten en iedereen GIF-bestanden kunnen maken of uploaden. Door een account aan te maken en je creaties te uploaden, kunnen jouw branded GIFs verschijnen in de stickerbibliotheek van bijvoorbeeld Instagram of whatsapp.
Branded GIFs
Je hoort mij al komen: door een account te maken op giphy, en dan zelf leuke, grappige of inspirerende gif files te uploaden, kunnen dus ook jouw (branded) creaties verschijnen in de sticker-opties van instagram.
Branded GIFs op giphy hebben twee grote voordelen:
- Je GIFs surfen mee op het bereik van andere posts, comments en stories op de grootste social media platformen, zonder dat je zelf actief moet blijven pushen.
- Indien je al een zekere merkbekendheid hebt opgebouwd en een hechte community rond je merk geniet, geef je diezelfde community een leuke tool om over je merk te blijven praten: een organische instagramstory van een vriendengroep tijdens een barbecue kan zomaar een advertentie worden voor een biermerk, als er een leuke bewegende sticker aan toegevoegd wordt.
Het resultaat?
Voor enkele totaalprojecten van klanten gebruikten we GIFs en stickers als onderdeel van een bredere marketingstrategie. De resultaten die we daaruit haalden overstegen gemakkelijk de verwachtingen:
En jij?
Ben je helemaal overtuigd en wil je ook inzetten op branding via stickers en GIFs? We helpen je graag bij zowel brainstorming, creatie, als de goedkeuring van je GIFs op het giphy platform. Geef je liever alles uit handen? Wij bieden totaalpakketten branded GIFs aan, vanaf €300 voor 10 GIFs (vindbaar op social media) of meer.