Als het gaat om het vergroten van de zichtbaarheid van jouw merk of product, zijn er talloze mogelijkheden om dit te doen. Er is echter één aspect dat vaak over het hoofd wordt gezien, en waar wij bij We, Creatives natuurlijk hélemaal fan van zijn: creativiteit. Marketing met een bewuste dosis creativiteit kan namelijk een stuk succesvoller zijn dan marketing die enkel binnen de lijntjes kleurt. In dit artikel delen wij onze tips en tricks om jouw marketingstrategie naar een hoger niveau te tillen.
De kracht van creativiteit in marketing
Wij geloven dat creativiteit altijd een belangrijk onderdeel van marketing is. Het kan jouw merk of product onderscheiden van de concurrentie, en vooral: een emotionele connectie met jouw doelgroep creëren. Door jouw marketingcampagnes creatief te maken, zorg je ervoor dat jouw boodschap blijft hangen bij jouw doelgroep. Daarnaast kan een leuke creatieve invalshoek dat éne dingetje veroorzaken dat elke marketeer stiekem eens hoopt mee te maken: viraal gaan.
Bepaal jouw doelgroep
Hier zijn we dan, met onze binnenkopper: Een effectieve marketingstrategie begint bij het kennen van jouw doelgroep. We moeten het echter blijven herhalen: door jouw doelgroep te begrijpen, kan je beter inspelen op hun behoeftes en wensen. Dit is cruciaal om een effectieve marketingcampagne te kunnen voeren. Zorg er dus éérst voor dat je weet wie jouw doelgroep is, wat hun interesses zijn en waar ze zich bevinden.
Experimenteer met je kanalen
Om creatief te zijn in jouw marketing, is het belangrijk om buiten de bestaande kaders te denken. Dit betekent dat je niet altijd moet vasthouden aan traditionele marketingmethoden, maar juist moet durven experimenteren. Denk bijvoorbeeld aan guerrilla marketing, waarbij je op een verrassende en onverwachte manier jouw boodschap overbrengt. Of denk aan interactieve social media campagnes, waarbij je interactie aangaat met jouw doelgroep.
Natuurlijk heeft niet elk marketingkanaal dezelfde dosis “crazy” nodig. Een goede marketeer brengt de juiste boodschap op het juiste moment, en daar houden wij ons als creatieve marketeers uiteraard ook aan. Kies dus op wélke kanalen je meer kan experimenteren.
Vertel een verhaal
De allerbeste om jouw boodschap als merk over te brengen, is door middel van storytelling. Hier blijven we bij We, Creatives op hameren.
Onze liefde voor verhalen heeft echter een wetenschappelijke fundering: wanneer we een verhaal horen dat met ons resoneert, nemen onze waarden van het hormoon oxytocine toe. Oxytocine is een zogenaamd “feel good” hormoon. Het versterkt onze gevoelens van zaken als vertrouwen en empathie. Hierdoor hebben verhalen de magische kracht om verbindingen te leggen tussen mensen. En het is onze overtuiging dat branding en marketing beiden in essentie een merk moeten verbinden met mensen.
Bedenk een invalshoek
Een creatieve invalshoek kan jouw marketingcampagne naar een hoger niveau tillen en ervoor zorgen dat jouw boodschap blijft hangen bij jouw doelgroep. Maar hoe bedenk je zo’n creatieve invalshoek?
- Brainstormen: Begin met een brainstorm. Schrijf alle mogelijke ideeën op die in je opkomen, zelfs de gekste en meest absurde. Niets is te gek in de brainstormfase. Om jouw brein klaar te stomen voor een vruchtbare brainstormsessie schreven we eerder al een blogpost over onze creatieve brainstorm starters.
- Houd rekening met jouw doelgroep: Houd altijd rekening met jouw doelgroep. Wat spreekt hen aan en waar hebben zij behoefte aan? Bedenk iets dat past bij hun interesses en wensen.
- Werk samen: Werk samen met andere creatievelingen. 1 + 1 is méér dan 2, want op basis van elkaars eerste ideeën kun je tot nog betere concepten komen.